Тема. ОСОБЛИВОСТІ ВЖИВАННЯ В МОВЛЕННІ ОДНОСКЛАДНИХ І
ДВОСКЛАДНИХ, ПОШИРЕНИХ І НЕПОШИРЕНИХ, ПОВНИХ І НЕПОВНИХ
РЕЧЕНЬ.
Тип урок: урок
дистанційного навчання
1.
Перейдіть за даним посилання, перегляньте відео, складіть
опорний конспект та занотуйте у робочих зошитах
2.
Виконайте онлайн-вправу
3.
Виконайте вправи та надішліть на перевірку
1.Подані
речення трансформуйте в неповні, вилучивши з них дієслова-присудки. Запишіть,
ставлячи на місці пропуску присудка тире
1. Праворуч видніється очерет, ліворуч видніються тополі,
сосни, яблука, черешні.
2. Обабіч гірської річки Брустурни розташовані гуцульські
оселі.
3. Над горами світить платинове, сліпуче сонце.
4. Довкола знаходиться
повно мулу й ломаччя
2. Запишіть речення, уникаючи
невдалого повтору слів. Поясніть вживання тире у зредагованих реченнях
1. До воріт сходились і бокові
вулиці: на захід сходилися до Львівської площі, на схід сходилися до майдану
незалежності.
2. У тутешньому парку росте понад
двадцять тисяч різноманітних дерев, у степу ростуть сотні видів рідкісних
рослин.
3. Праворуч був Дніпро, ліворуч
був Дон.
4. Одні люди, як відомо,
захоплюються іконами, інші захоплюються картинами.
5. Велика квітка на опущеному
стеблі дуже красива, її пелюстки зовні білі, а зі споду її пелюстки блакитнуваті.
6. На півночі Волинської області
у предковічних лісах загубилися голубоокі красені-озера.
7. Серед них загубилося озеро
Світязь.
8. Старший різко відштовхнувся
палицями, менший відштовхнувся за ним.
9. Почувся лише якийсь тріск,
потім почулося шепотіння.
3. Виписати з довідкової літератури вашого фаху уривок
тексту з:
а) неповними реченнями, б) односкладними реченнями; в) ускладненими
реченнями. З’ясувати, з якою метою вжито в тексті ці речення.
Всім міцного
здоров’я, гарного дня!
Очікую на
виконані вами завдання)
Тема.
ПРАВОПИС ПРЕФІКСІВ.
- Опрацювати
відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=Re5eZF9Tmvw (складаємо опорний конспект і записуємо в робочий зошит)
- Виконайте
онлайн-вправу https://learningapps.org/1263778
- Виконайте
завдання (в робочих зошитах)
1. Літеру з треба писати на місці крапок у всіх
словах рядка
А ро..повісти, ..цементувати, ..пекти
Б бе..силий, ро..копати, бе..крилий
В ..чорнілий, ..цілення, не..проста
Г ро..кроїти, ..підлоба, бе..прав’я
Д ..ховати, ..керувати, ро..чистити
А ро..повісти, ..цементувати, ..пекти
Б бе..силий, ро..копати, бе..крилий
В ..чорнілий, ..цілення, не..проста
Г ро..кроїти, ..підлоба, бе..прав’я
Д ..ховати, ..керувати, ро..чистити
2. Літеру з треба писати на місці крапок у всіх
словах рядка
А ро..писка, ..поживати, ро..клад
Б ..бивати, ро..писати, ..корочення
В ..гризти, ..чесати, ..хвилюваний
Г бе…барвний, ..молочений, ..жувати
Д ..тягнення, ..вернутися, ро..почати
А ро..писка, ..поживати, ро..клад
Б ..бивати, ро..писати, ..корочення
В ..гризти, ..чесати, ..хвилюваний
Г бе…барвний, ..молочений, ..жувати
Д ..тягнення, ..вернутися, ро..почати
3. Літеру з на місці пропуску треба писати в
кожному слові рядка
А ро..чин, ..формувати, бе..хребетний
Б бе..перешкодний, ро..колоти, ..тесати
В бе..порадний, ..повістити, ..читати
Г ро..галуження, бе..крилий, ..судомити
Д ро..цінки, ..поетизований, ро..копки
А ро..чин, ..формувати, бе..хребетний
Б бе..перешкодний, ро..колоти, ..тесати
В бе..порадний, ..повістити, ..читати
Г ро..галуження, бе..крилий, ..судомити
Д ро..цінки, ..поетизований, ро..копки
4. Літеру з на місці пропуску треба писати в
кожному слові рядка
А ро..житися, бе..таланний, ..жовклий
Б ..томлений, бе..журний, бе..хмарний
В..палення, ро..поділ, бе..коштовний
Г ро..трощити, бе..карний, ..худнення
Д ..кроплення, ро..холодити, ро..квіт
А ро..житися, бе..таланний, ..жовклий
Б ..томлений, бе..журний, бе..хмарний
В..палення, ро..поділ, бе..коштовний
Г ро..трощити, бе..карний, ..худнення
Д ..кроплення, ро..холодити, ро..квіт
5. Префікс
зі є в кожному
слові рядка
А ..щулитися, ..псувати, ..клеїти
Б ..п’ястися, ..тліти, ..хвилювати
В ..рвати, ..старитися, ..тримати
Г ..в’янути, ..йтися, ..стрибнути
Д ..тнутися, ..грітися, ..кроїти
А ..щулитися, ..псувати, ..клеїти
Б ..п’ястися, ..тліти, ..хвилювати
В ..рвати, ..старитися, ..тримати
Г ..в’янути, ..йтися, ..стрибнути
Д ..тнутися, ..грітися, ..кроїти
6.
Прочитайте речення.
Над (1)чорнілим лісам (2)томлено (З)мочуються вечірні сутінки, бе(4)жально вкриваючи (5)порожнілу галявину.
Над (1)чорнілим лісам (2)томлено (З)мочуються вечірні сутінки, бе(4)жально вкриваючи (5)порожнілу галявину.
Літеру с
треба писати на місці всіх цифр, ОКРІМ
А 1, 2
Б 2, 4
В 3, 5
Г 1, 4
Д 4, 5
А 1, 2
Б 2, 4
В 3, 5
Г 1, 4
Д 4, 5
7. Літеру с на місці крапок треба писати в
кожному слові рядка
А ..хованка, ..чеплення, ..тиха
Б ..тратити, ..прожогу, ..жати
В ..шиток, ..прямувати, ..терти
Г ..кувати, не..проста, ..тискач
Д ..тіснити, ..кинути, ..ціпити
А ..хованка, ..чеплення, ..тиха
Б ..тратити, ..прожогу, ..жати
В ..шиток, ..прямувати, ..терти
Г ..кувати, не..проста, ..тискач
Д ..тіснити, ..кинути, ..ціпити
8. Літеру с на місці крапок треба писати в
кожному слові рядка
А ..творення, ..котити, ..шивач
Б ..фабрикувати, ..тяжка, ..пуск
В ..чесати, ..кинути, ..цілення
Г ..тишити, ..терпіти, ..чинити
Д ..сунути, ..патахнуги, ..хил
А ..творення, ..котити, ..шивач
Б ..фабрикувати, ..тяжка, ..пуск
В ..чесати, ..кинути, ..цілення
Г ..тишити, ..терпіти, ..чинити
Д ..сунути, ..патахнуги, ..хил
9. Літеру с на місці крапок треба писати в
кожному слові рядка
А ..середини, ..тупити, ..плутати
Б ..хитрувати, ..точити, ..кроїти
В ..сушити, ..кладник, ..кинути
Г ..жувати, ..ковзати, ..підтиха
Д ..чавили, ..падщина, ..пиляти
А ..середини, ..тупити, ..плутати
Б ..хитрувати, ..точити, ..кроїти
В ..сушити, ..кладник, ..кинути
Г ..жувати, ..ковзати, ..підтиха
Д ..чавили, ..падщина, ..пиляти
10. Літеру с треба писати на місці крапок у всіх
словах рядка
А ..казаний, ..палахнути, ..тягнення
Б ..каламутити, ..паяний, ..сипати
В ро..хитати, ..худнути, ..тулити
Г ..пресувати, ..формувати, ..літати
Д ..твердження, ..ведений, ..краю
А ..казаний, ..палахнути, ..тягнення
Б ..каламутити, ..паяний, ..сипати
В ро..хитати, ..худнути, ..тулити
Г ..пресувати, ..формувати, ..літати
Д ..твердження, ..ведений, ..краю
11. Літеру е треба писати на місці крапок у всіх
словах рядка
А пр..старий, пр..багато, пр..кінцевий
Б пр..білений, пр..чудовий, пр..довгий
В пр..великий, пр..непорочний, пр..стол
Г пр..велебннй, пр..дорожній, пр..тихий
Д пр..важкий, пр..крашений, пр..поганий
А пр..старий, пр..багато, пр..кінцевий
Б пр..білений, пр..чудовий, пр..довгий
В пр..великий, пр..непорочний, пр..стол
Г пр..велебннй, пр..дорожній, пр..тихий
Д пр..важкий, пр..крашений, пр..поганий
12. Літеру е треба писати на місці крапок у всіх
словах рядка
А пр..бережннй, пр..щедрий, пр..вражий
Б пр..голубити, пр..завзятий, пр..кумедний
В пр...вільний, пр..земкуватий, пр..святий
Г пр..важливий, пр..жалібний, пр..гноблення
Д пр..освященний, пр..мудрість, пр..чистий
А пр..бережннй, пр..щедрий, пр..вражий
Б пр..голубити, пр..завзятий, пр..кумедний
В пр...вільний, пр..земкуватий, пр..святий
Г пр..важливий, пр..жалібний, пр..гноблення
Д пр..освященний, пр..мудрість, пр..чистий
13. Літеру е на місці крапок треба писати в усіх
словах рядка
А пер.дбачати, пр..дтеча, пр..старкуватий
Б пр…гарячий, пр..непорочний, пр..міцио
В пер..дмістя, пр..дивио, пр..хорошений
Г пр..пізнитися, пр..широкий, пер..тинати
Д пр..мерзлий, пер..хрестя, пер..крутити
А пер.дбачати, пр..дтеча, пр..старкуватий
Б пр…гарячий, пр..непорочний, пр..міцио
В пер..дмістя, пр..дивио, пр..хорошений
Г пр..пізнитися, пр..широкий, пер..тинати
Д пр..мерзлий, пер..хрестя, пер..крутити
14. Літеру е на місці крапок треба писати в усіх
словах рядка
А пр..темиий, пр..хтольний, пр..смакувати
Б пр..густий, пр..освященний, пр..темнілий
В пр..славний, пр..смачний, пер..можений
Г пр..краси, пр..надійний, пр..сумирний
Д пр..гнічений, пер..братися, пр..бідний
А пр..темиий, пр..хтольний, пр..смакувати
Б пр..густий, пр..освященний, пр..темнілий
В пр..славний, пр..смачний, пер..можений
Г пр..краси, пр..надійний, пр..сумирний
Д пр..гнічений, пер..братися, пр..бідний
15. Літеру и на місці крапок треба писати в усіх
словах рядка
А пр..в’ялий, пр..добритися, пр..землити
Б пр..спокійиий, пр..мерзнути, пр..бічник
В пр..горілий, пр..зирливий, пр..думаний
Г пр..вітність, пр..чорнілий, пр..завзятий
Д пр..жорстоко, пр..блуда, пр..кидатися
А пр..в’ялий, пр..добритися, пр..землити
Б пр..спокійиий, пр..мерзнути, пр..бічник
В пр..горілий, пр..зирливий, пр..думаний
Г пр..вітність, пр..чорнілий, пр..завзятий
Д пр..жорстоко, пр..блуда, пр..кидатися
16. Літеру и на місці крапок треба писати в усіх
словах рядка
А пр..года, пр..мудрість, пр..дніпровський
Б пр..солений, пр..холодний, пр..бережний
В пр..несений, пр..вокзальний, пр..д’явник
Г пр..азовський, пр..нишклий, пр..чудесний
Д пр..крашений, пр..долинний, пр..писати
А пр..года, пр..мудрість, пр..дніпровський
Б пр..солений, пр..холодний, пр..бережний
В пр..несений, пр..вокзальний, пр..д’явник
Г пр..азовський, пр..нишклий, пр..чудесний
Д пр..крашений, пр..долинний, пр..писати
17. Літеру и треба писати на місці крапок у всіх
словах рядка
А пр..мружити, пр..гірклий, пр..боркати
Б пр..ходити, пр..єднати, пр..зирливий
В пр..д’явити, пр..більшений, пр..тихлий
Г пр..будова, пр..кордонний, пр..звище
Д пр..подобний, пр..шитий, пр..співувати
А пр..мружити, пр..гірклий, пр..боркати
Б пр..ходити, пр..єднати, пр..зирливий
В пр..д’явити, пр..більшений, пр..тихлий
Г пр..будова, пр..кордонний, пр..звище
Д пр..подобний, пр..шитий, пр..співувати
18. Літеру и треба писати на місці крапок у всіх
словах рядка
А пр..жовкати, приміський, пр..мужній
Б пр..марнілий, пр..купити, пр..мокрий
В пр..морожений, пр..сідати, пр..грубий
Г пр..вабити, пр..голомшити, прибутки
Д пр..хоромити, пр..власнити, пр..благий
А пр..жовкати, приміський, пр..мужній
Б пр..марнілий, пр..купити, пр..мокрий
В пр..морожений, пр..сідати, пр..грубий
Г пр..вабити, пр..голомшити, прибутки
Д пр..хоромити, пр..власнити, пр..благий
19. Помилку
в правописі префікса допущено в рядку
А надхмарний, оббити, розплющити
Б міжсудинний, передплата, відчинити
В обшукати, безслідно, зфальшивити
Г зіпсувати, безтурботний, обпекти
Д розхвалити, підкласти, зжалитися
А надхмарний, оббити, розплющити
Б міжсудинний, передплата, відчинити
В обшукати, безслідно, зфальшивити
Г зіпсувати, безтурботний, обпекти
Д розхвалити, підкласти, зжалитися
20.
Правильно написано всі слова рядка
А віддячити, призвище, безпорадний
Б премружений, примчати, обходити
В причепити, оттягти, примудритися
Г розтягти, прекумедний, приборкати
Д спалах, прекметний, передбачення
А віддячити, призвище, безпорадний
Б премружений, примчати, обходити
В причепити, оттягти, примудритися
Г розтягти, прекумедний, приборкати
Д спалах, прекметний, передбачення
21.
Прочитайте фрагмент тексту.
Пр(1)томлений Київ тане пр(2)велебними золотими банями церков у пр(3)смерковому світлі. Напівголоса гомонить Хрещатик, тихо пр(4)шіптують травами придніпровські пагорби, засинає велике й вічне Місто.
Пр(1)томлений Київ тане пр(2)велебними золотими банями церков у пр(3)смерковому світлі. Напівголоса гомонить Хрещатик, тихо пр(4)шіптують травами придніпровські пагорби, засинає велике й вічне Місто.
Літеру е
треба писати замість цифри
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
А 1
Б 2
В 3
Г 4
Д 5
22.
Установіть відповідність між значенням префікса та прикладом слова.
Значення
префікса Приклад слова
1 збільшена
якість А пр..м’єрний
2 неповна
дія Б пр..в’язати
3 близькість
В пр..в’ялити
4 приєднання
Г пр..карпатський
Д пр..старий
23. Установіть
відповідність між значенням префікса та прикладом слова.
Значення
префікса
Приклад
слова
1 збільшена
якість
А
пр..солений
2 неповна
дія Б пр..сілок
3 близькість
В пр..звище
4 приєднання
Г
пр..солодкий
Д пр..в’язь
24. Утворіть
нові слова від поданих за допомогою префіксів.
Префікс Слова
1 з А хмарний, коштовний, корисливий
2 с Б шукати, святити, шепотіти
3 зі В хвилювати, питати, творити
4 без Г шкребти, рвати, м’яти
Д чистити, сутеніти, жувати
Відповіді
прошу надсилати у приватні повідомлення 😊 або на почту.
Усім гарного
дня!😉
Тема. Розрізнення прислівників і
співзвучних сполук
ПРИГАДАЙМО.
Що таке прислівники? На які питання вони відповідають?
А. Зверніть
увагу на написання виділеного прислівника (перше речення) й сполуки (друге
речення).
1. Не
встигли поговорити, як надворі швидко стемніло.
2. Дрова
складено на дворі дідусевої хати.
Б. Чи можна
дібрати означення до слова двір? А до слова надворі? У якому випадку йдеться
про предмет, а в якому лише абстрактно вказується на місце дії?
В. Зробіть
висновок, як можна розрізнити прислівники й співзвучні сполуки.
Прислівники
Потрібно
відрізняти прислівники від співзвучних сполук, утворених поєднанням прийменника
з іменником чи словами інших частин мови. Наприклад: збоку, вгорі (прислівники)
- з боку, в горі (співзвучні сполуки). У співзвучних сполуках іменник завжди
зберігає своє лексичне й граматичне значення, називає конкретний предмет
(якийсь двір, якийсь день, якусь гору), а прислівник лише абстрактно вказує на
місце, напрямок, час тощо.
Написання
Прислівники,
утворені злиттям прийменника з іменником (прикметником, числівником), пишемо
разом, а співзвучні з такими прислівниками сполуки - окремо або через дефіс.
Згори (присл.) Подивився згори
З гори (співзв. сп.) (прийменник + іменник)
Альпіністи спускалися з гори.
Вдень(присл.) Закінчили роботу
вдень.
В день (співзв. сп.) (прийменник + іменник)
Побачилися в день зустрічі.
Напам’ять (присл.) Вивчив вірш напам’ять.
На пам’ять (прийменник + іменник) Бабуся
скаржиться на пам’ять.
Поволі (присл.) Річка тече поволі, стиха.
По волі (прийменник + іменник) Чи по волі
своїй, чи по неволі?
По-новому (присл.) Тепер живемо по-новому.
По новому (прийменник + прикметник) Туристи
пішли по новому мосту.
Вдвох (присл.) Вони вдвох швидко
прибігли.
В двох (прийменник + числівник) Жили в
двох кімнатах.
Уперше (присл.) Він приїхав до нас уперше.
У перше (прийменник + числівник) Постукав у
перше вікно.
Зверніть
увагу!
Іноді
розрізнити прислівники й співзвучні сполуки допомагає наголос. Наприклад:
навіки - на віки, набік - на бік, насміх - на сміх.
Завдання 1
Спишіть,
знімаючи риску, спочатку сполучення слів, у яких виділені слова пишемо окремо,
а потім ті, у яких - разом. Обґрунтуйте написання.
їхати
на/зустріч вітру, маю надію на/зустріч, побачилися в/день, прийшов у/день
народження, кульки злітають у/гору, літак врізався в/гору, підійшов до/купи
іграшок, усі зібралися до/купи, відпочивали в/трьох, світилося в/трьох вікнах,
ходили по/нашому полю, усе зробили по/нашому.
Поміркуйте,
як зміниться зміст речення, якщо виділену в ньому сполуку написати разом.
Щука-риба в
воді по волі гуляє (Нар. творчість).
І. Скласти й
записати речення зі словами:
Збоку - з
боку; по-перше - по перше; на пам’ять - напам’ять.
ІІ Виберіть
із кожної пари слів те, яке можна поставити на місці пропуску в прислів’ях.
1. Велике
дерево … росте. по волі; поволі
2. У гурті
робити, що … бігти. з гори; згори
3.Поглянь …
- знатимеш, який хазяїн, на двір; надвір
4. … і кінь
жвавіше біжить, до дому; додому
5. Не дери
ніс …, бо перечепишся і впадеш. до гори; догори
ІІІ. Спишіть
речення, розкриваючи дужки. Підкресліть прислівники та співзвучні сполуки як
члени речення.
1. (У)перше
вона побачила його в своїх сусідів (М. Стельмах). 2. І посадила я тополю
(в)день народження Кобзаря (Ю. Яновський). 3. Книжко-розрадо, (в)день і вночі
ти до життя добираєш ключі (О. Підсуха). 4. Як у травні дощ (на)дворі, то восени
хліб у коморі (Нар. творчість). 5. Під ним коник вороненький (на)силу ступає
(Т. Шевченко). 6. І залюбки, не з наказу вірші (на)пам’ять вчать (М. Шеремет).
7. Ріка під містком розділялася (на)двоє (Я. Баш).
ІV Складіть
і запишіть по одному реченню з поданими словами та сполуками.
Назустріч,
на зустріч, усередині, у середині.
Прислівникові
сполучення
Частину
прислівників (прислівникових сполучень), утворених поєднанням прийменника з
іменником (зрідка - прикметником, числівником), пишемо окремо. Наприклад: без
сумніву, на радість, по закону, в основному, з розгону, до діла, по двоє.
Між
прийменником та цим іменником можна вставити прикметник або займенник: на щастя
- на моє щастя; з болю - із сильного болю.
Найуживаніші
прислівникові сполучення
прийменник +
іменник (прислівник)
без відома,
без жалю, без кінця, без сумніву, в міру, в ногу, до відома, до вподоби, з
радості, з переляку, на відмінно, до завтра, до діла, до ладу, до побачення, до
речі, до смаку, до сьогодні, з болю, з розгону, на бігу, на весну (але:
навесні), на світанку, на віку, на диво, на жаль, на зло, на льоту, на мить, на
ніщо, на радість, на сором, на сміх, на ура, на ходу, на щастя, під силу, по
закону, по можливості, по правді, по суті, по черзі, тим часом, уві сні, через
силу, як слід, у стократ
прийменник +
прикметник
в цілому, в
основному
прийменник
по + збірний числівник
по одному,
по двоє, по троє і т.д.
І.
1.Запишіть, знявши риску.
До/пуття,
без/вісти, до/вподоби, до/останку, попід/тинню, до/відома, по/заторік,
до/побачення, на/радість, на/відріз, на/жаль, на/відмінно, на/льоту, на/диво,
без/відома, що/години, без/сумніву, о/пів/дні, на/ світанку, на/сором,
на/швидку, уві/сні, у/стократ, по/одному, за/вдовжки, по/можливості,
через/силу, на/встіж.
2. Складіть
і запишіть два речення з поданими прислівниками (прислівниковими сполученнями).
ІІ Уявіть,
що учні вашої групи хочуть провести спортивні змагання або майстер-клас із
писанкарства для школярів. Вам потрібно отримати дозвіл директора школи.
Напишіть письмове прохання (4-6 речень) відповідного змісту, використавши
кілька з поданих прислівників чи сполук.
У/ранці,
в/день,
по/можливості,
на/радість,
до/відома,
під/силу,
на/дворі,
у/перше,
в/середині,
до/вподоби,
на/зустріч,
в/основному.
ІІІ
Виконайте тестові завдання.
1. Разом
треба писати виділене слово в реченні
А В/день
такий розцвітає весна на землі... (В. Сосюра).
Б Це правило
слід шукати в/середині розділу (3 посібника).
В 3 гори і
сани біжать, а на/гору і віз не їде (Нар. творчість).
Г Сашко ледь
тягнув ноги, як на/зустріч затемніла скирта сіна (М. Вінграновський).
2. Виділене
слово є прислівником, і його треба писати РАЗОМ у реченні
А Вивчення
на/пам’ять має бути свідомим.
Б Порожній
пакет кинули до/купи сміття.
В У/голос
додалася сумна нотка.
Г Діти
піднялися на/гору Шаян.
3. Окремо
треба писати всі слова в рядку
А
без/відома, до/речі, на/жаль
Б
на/відмінно, з/ранку, до/смаку
В
до/побачення, без/сумніву, по/тихеньку
Г
на/вздогін, на/диво, з/радості
Виконайте
завдання, з яких 2 (за вибором) надішліть мені в приватні повідомлення. Дякую.
Всім гарного настрою)))
Побачила! Чудово! 5 балів.
ОтветитьУдалитьДоброго дня. Чи можна дізнатися оцінки за всіма лабораторними? Коментарі не стоять. Попередньо дякую.
Удалить