К основному контенту

Фрагменти уроків із теми "Інтерактив"


Фрагменти з теми
«ДІЄПРИСЛІВНИК ЯК ФОРМА ДІЄСЛОВА»
ФРАГМЕНТ 1
Т е м а. Дієприслівник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
М е т а: дати поняття про дієприслівник як особливу форму дієслова, навчити знаходити в реченні дієприслівники, визначати їхню роль у реченні; розвивати увагу, логічне мислення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати гуманне ставлення до природи.
Т и п  у р о к у: урок засвоєння нових знань, формування мовних і мовленнєвих умінь.

Хід  уроку
І. Організація класу.
ІІ .Актуалізація опорних знань.
1. Хвилинка ерудита (група “Юні лінгвісти”).
Назвати форми дієслова. За таблицею “Форми дієслова” розказати про місце дієприслівника серед інших дієслівних форм.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку.
1. Повідомлення завдань уроку
знати загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника;
знаходити дієприслівник у реченні;
відрізняти дієприслівник від дієприкметника;
визначати граматичні ознаки дієприслівника;
писати правильно дієприслівники з вивченими орфограмами;
виправляти помилки у вживанні та правописі дієприслівників;
конструювати прості речення з дієприслівниками;
IV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1.Робота біля дошки.  Записати речення, поставити питання до виділених слів. З якими членами речення пов’язані ці слова за змістом? На  яку дію – головну чи додаткову – вони  вказують?
І. На дубі сидячи, зозуля закувала. (Є.Гребінка.) Дівчинка скликає голубів, вийшовши на ганок. (В.Швець.) Низько над нами, враз пролетівши, скрикнув птах. (П.Тичина.) А синиці з горобцями,  посідавши на карниз, реготали до нестями. (Д.Павличко.)
На які питання відповідають слова, що означають додаткову дію? Визначте їх вид, синтаксичну роль.
2. Систематизуюча розповідь учителя про дієприслівник (використовується мультімедійна презентація).


ДІЄПРИСЛІВНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА:
ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ

Дієприслівник             особлива незмінювана форма дієслова;
_ . _ . _ . _ . _ . _ .                  додаткова дія;
                                                  що роблячи? що зробивши?

ОЗНАКИ           дієслово: лексич.знач.; вид; зал.сл.; з НЕ  – окремо
                            прислівник: незмінний; _ . _ . _ . _ . _


Підстрибуючи, ми побігли до лісу.
_ . _ . _ . _ . _ . _ ,
    ,  не ставиться
============== (ЯК?) одиничний дієприслівник
                                            _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _

Працювали ( ЯК? ) не покладаючи рук.
===========            _ . _ . _ . _ . _ . _ . _ . _
Співають ідучи дівчата.

V. Усвідомлення нових знань у процесі практичної діяльності.
1. Робота з підручником.
Опрацюйте матеріал підручника § 26
2. Метод “Ти – мені, я – тобі”.
Поставте запитання учителю за темою, використовуючи матеріал підручника.
3. Зв’язна розповідь учнів про дієприслівник.
VІ. Виконання  вправ на закріплення вивченого.
Прочитати речення. Довести, що виділені слова є дієприслівниками. Які ознаки дієслова і прислівника властиві дієприслівникові? Визначити їх у виділених словах. Вказати в реченнях дієприслівникові звороти, пояснити вживання розділових знаків.
1.На людей дивлячись, і себе бачиш. 2.Знаючи ремесло, старцювати не будеш. 3.Згуртувавшись, хоч наспіваємось. 4.Не прогодуєшся, колоски збираючи.5. Не хвались, у поле йдучи,  а хвались, з поля везучи.  (Народна творчість)
2.Відредагувати  речення .
 Проходячи повз вікно, почулася пісня. Вона зачіпала душу, вслухавшись у її слова.  Зачарувавшись мелодією, нас зацікавили  співаки.
3. Колективний твір. Складіть усний твір за словами Оноре де Бальзака: «Щоб судити про людину, принаймні треба увійти в таїну її думок, її нещастя, її хвилювань», вживаючи дієприслівники та дієприслівникові звороти. По черзі кожен учень додає до твору по одному реченню.
VІІ. Підбиття підсумків роботи.
VІІІ. Домашнє завдання.
Коментар: Метод “Ти – мені, я – тобі” допомагає створити атмосферу співпраці, відчуття в учнів інтелектуальної спроможності, значущості.  Метод Колективного твору  розвиває комунікативні здібності учнів, їх творчий потенціал, учні розуміють, що від кожного залежить загальний результат, успішність, тому активно взаємодіють між собою, ніби «єдине ціле». Метод інтерактиву один із найдієвіших, адже навчаючи інших, слухаючи колег, можна запам’ятати близько 95% матеріалу.

ФРАГМЕНТ 2

Т е м а. Дієприслівниковий зворот.
М е т а: дати поняття про дієприслівниковий зворот, навчитися виділяти дієприслівникові звороти в реченнях, правильно інтонувати речення з дієприслівниковими зворотами, визначати синтаксичну роль зворотів; формувати пунктуаційну грамотність;  розвивати  логічне мислення, пам’ять; виховувати почуття поваги, людської гідності.
Тип уроків:  комбінований  урок (закріплення вивченого; вивчення нового матеріалу).

Хід уроку
І.Організація класу.
       ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Метод “Мікрофон” (учні ставлять один одному питання по темі).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку.
1.              Повідомлення завдань уроку.
 
знати загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника;
знаходити дієприслівник, дієприслівниковий зворот у реченні;
розставляти розділові знаки при дієприслівниках і дієприслівникових зворотах;
виправляти помилки у вживанні та правописі дієприслівників;
правильно інтонувати речення з дієприслівниковими зворотами;
конструювати прості речення з дієприслівниками і дієприслівниковими зворотами.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Прочитати заздалегідь записані на дошці речення.  Вказати в них дієприслівники та залежні від них за змістом слова. Виразно прочитати речення, виділяючи дієприслівники із залежними від них словами паузами та інтонацією.  1.Вітер, сивіючи в лузі,  гривою сивою грає. (Є.Гуцало.) 2.Молоду хвилюючи траву, спершу грім ударив над Подолом, прокотився, загримів над полем. (А.Малишко.) 3.Чіпляючись за приполи хмари, грім, бухикаючи, так і зависав між небом і землею. (М.Стельмах.)
Висновок учителя
Опрацюйте матеріал підручника § 27
«Мозковий штурм»:
·                 Що утворює дієприслівник разом із залежними від нього словами?
·                 З яким членом речення пов’язаний за змістом дієприслівниковий зворот?
·                 Яким членом речення є дієприслівниковий зворот?
·                 Яким може бути розташування дієприслівникового зворота стосовно дієслова-присудка?
·                 Як інтонуються речення з дієприслівниковими зворотами?
·                 Якими розділовими знаками виділяється дієприслівниковий зворот?

V.  Виконання вправ на закріплення вивченого.

1.Записати, вказати дієприслівникові звороти.  Пояснити вживання розділових знаків. З’ясувати синтаксичну роль дієприслівникових зворотів.
1. Утикаючи голку, шила не виймають. 2.Навіть голодуючи, нагодуй батька. 3.Лінь, лежачи на печі, мерзне. 4.Вух не затикай, сподіваючись на око. 5.Нагинаючи тополю, пам’ятай про свою голову.  6.Лягаючи спати, треба план на завтра мати. 7.Зриваючи яблуко, подякуй тому, хто  його виростив. (Народна творчість).
2. Лінгвістичне спостереження (робота в парах).
Прочитайте, дотримуючись відповідної інтонації. Як можна сформулювати тему, яку розкривають подані висловлювання? Перепишіть. Підкресліть дієприслівникові звороти, визначте їх ознаки, спільні з дієсловами.
1. Не можна принижувати людину, не принижуючи себе разом з нею. 2. Приховуючи свої вади, кращим не станеш; наш авторитет виграє від тієї щирості, з якою ми визнаємо їх. 3. Достоїнство є саме те, що найбільше підносить людину, що надає її діяльності, усім її прагненням вищої шляхетності, що дозволяє їй непорушно підноситись над натовпом, викликаючи його подив.
Назвіть два-три слова з двома орфограмами. Накресліть схему першого речення.
3. МетодГронування (робота в групах).
До поданих дієслів доберіть дієприслівники, які б увиразнювали дію.
І група – танцювати, ІІ група – співати, ІІІ група – іти.
VІ. Підбиття підсумків роботи.
VІІ. Домашнє завдання.

Коментар: Метод “Мікрофон” (учні ставлять один одному питання по темі) допомагає учням включитися у процес, вони його активні діячі. У ході діалогового навчання вчаться критично мислити, розв’язувати складні проблеми. Робота в малих групах та робота в парах створює атмосферу доброзичливості, підтримки, учні вчаться працювати в команді, прислухатись до думки свого товариша.

ФРАГМЕНТ 3

Т е м а. Дієприслівники недоконаного і доконаного виду, їх творення.
М е т а: вчити дітей утворювати дієприслівники доконаного і недоконаного виду і правильно вживати їх у мовленні, формувати вміння визначати вид дієприслівників; формувати орфографічну грамотність; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати повагу до усної народної творчості, любов до пісні.
Т и п  у р о к у:  урок засвоєння нових знань, формування мовних і мовленнєвих умінь.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми, мети, завдань уроку.
1. Повідомлення  завдань уроку
знати загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприслівника;
визначати граматичні ознаки дієприслівника;
писати правильно дієприслівники з вивченими орфограмами;
розставляти розділові знаки при дієприслівниках і дієприслівникових зворотах;
виправляти помилки у вживанні та правописі дієприслівників;
утворювати дієприслівники доконаного та недоконаного виду
IІІ. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
розповідь учителя про творення дієприслівників доконаного і недоконаного виду (використовується мультимедійна презентація).


ДОК. що зробивши?            ВИД             що роблячи? НЕДОК.
Завершена,                     ← ДОД. ДІЯ     незавершена, одночасна з         передує основній                                              основною дією

  інфінітив док.в.                                                 Д. теп.t' недок.в. 

+  -ВШИ,  -ШИ                                                      +  -УЧИ- ( -ЮЧИ- )

                                                                                   -АЧИ- ( ЯЧИ- )
написати → написавши                                   пишуть → пишучи
добігти → добігши                                          сидять → сидячи

Після Ч, Ш пишемо И
ІV. Тренувальні вправи на осмислення знань, формування умінь і навичок.
1. Робота з ключем.
Від поданих дієслів утворіть дієприслівники недоконаного виду і запишіть у дві колонки: 1) із суфіксом –учи ( – ючи); 2) із суфіксом –ачи ( – ячи).
Вносити, свистати, белькотіти, свистіти, іти, палахкотати, клекотати, лізти, ойкати, одужувати, місити, волочити, туркотати, очікувати, смалити, ліпити, сипати.
Ключ. З других букв має скластися закінчення виразу О.Підсухи (чотири слова) “Щастя – не знати спокою, …”.
2. Розв’язування кросворду.
Замініть речення так, щоб з виділених дієслів утворилися дієприслівники (утворені речення бажано записати). Заповніть кросворд цими дієприслівниками.
Якщо виконаєте завдання правильно, то у виділеному вертикальному рядку прочитаєте прізвище відомого українського художника.
1.              Тільки після того, як доїси кашу, підеш гуляти!
2.              Іванко йшов додому і дрижав від холоду.
3.              Гроза намагалася вдертись у кімнату і била зовні в шибки вікон.
4.              Дівчина казала це і тихо зітхала.
5.              Листя з дерев опало і встелило тротуари.
6.              Коли хлопці обминули хутірець - однохатку, вони опинилися на скошених луках.
7.              Часом стара бабуся, коли пряде грубу вовну, розповідає онукам про давнину.
8.              Коли ви кудись ідете, пам’ятайте про правила дорожнього руху.
Слово у виділеному рядку: Їжакевич.
Додаткове завдання. Виділити дієприслівникові звороти, пояснити розділові знаки.




1










2









3
















4








5








6











7














8








Завдання для групи “Юні мистецтвознавці”. Приготувати повідомлення про художника. Створити презентацію художньої спадщини (метод проектів).
3. Редагування.
Прочитайте. До поданих дієприслівників чи дієприслівникових зворотів з двох речень підберіть те, з яким можна їх зв’язати. Поясніть ваш вибір. Підкресліть дієприслівники, запишіть питання до них, визначте синтаксичну роль.
1. Виглянувши з вікна, ... а) видно було товариша; б) він побачив товариша. 2. а) Робота не була зроблена; б) не зробив роботу..., загравшись з хлопцями. 3. Сівши за книжку, ... а) йому нічого не було чути; б) він уже не чув нічого. 4. Проходячи мимо книгарні, ... а) в око їй впали нові книги у вітрині; б) вона затрималась перед вітриною, розглядаючи нові книги. 5. Іванко, захворівши, ... а) пропустив кілька занять; б) у нього було пропущено кілька занять. 6. Працюючи наполегливо,... а) він закінчив свою роботу раніше на дві години; б) робота була закінчена на дві години раніше. 7. Проходячи недалеко від будинку, ... а) блиснуло світло; б) ми помітили відблиски світла.
Зробіть словотвірний аналіз слів закінчена, відблиски. Знайдіть у реченнях фразеологізми.
4. Лінгвістичне спостереження. Робота в парах.
За допомогою питань визначте, які з близькозвучних слів дієприкметники, а які – дієприслівники.
1. Догоряючі промені сонця поволі гасли. Сонце, догоряючи, поволі гасло. 2. Затихаючі хвилі завмирали на березі моря. Хвилі, затихаючи, завмирали на березі моря. 3. Тремтячі тіні кидає розквітлий каштан. Тремтячи, розквітлий каштан кидає тіні. 4. Напівпрозорі жовтіючі та червоніючі кетяги калини солодко дрімали серед лапатого листя. Калина, червоніючи кетягами, дрімає в солодкому сні.
V. Підбиття підсумків роботи.
VІ. Домашнє завдання.
Коментар: інтерактивні методи захоплюють слухачів, пробуджують інтерес та мотивацію, учні активно взаємодіють між собою. Парні, дослідницькі проекти допомагають формувати критичне мислення, уміння розв’язувати проблемні запитання, створювати стратегії для їх розв’язання; працювати з інформацією, аналізувати та шліфувати її. Учитель у такій взаємодії – взірець для учнів, не ключова фігура, а лише регулює навчальний процес.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога