К основному контенту

Розвивальна технологія навчання на уроках української мови у старших класах


Розвивальна технологія навчання на уроках української мови у старших класах

Учитель повинен організувати навчальний процес таким чином: не обмежувати діяльність учня, будувати процес навчання так, щоб у ньому були елементи творчості, які передбачають комбінування, аналогізування, універсалізацію, випадкові видозміни. Стимулюють творчу діяльність учнів вдалий підбір творчих завдань, використання ігрових моментів та ін.
Технологія розвивального навчання дозволяє організувати навчально-пізнавальну діяльність учнів за такими принципами, які дають змогу кожному працювати самостійно, опанувати узагальнені прийоми розумової діяльності, розвивати свої творчі здібності.
На початку 30-х років XX ст. Л. С. Виготський висунув ідею навчання орієнтованого на розвиток дитини як на основну мету.
Ідеї Л. С. Виготського були розроблені й обґрунтовані в межах психологічної теорії діяльності (О. М. Леонтьєвим, П. Я. Гальперіним та ін.). У результаті перегляду традиційних уявлень про розвиток та його співвідношення з навчанням на перший план було висунуто становлення дитини як суб’єкта різноманітних видів та форм людської діяльності.
Творча особистість володіє високим рівнем знань і потягом до нового, оригінального, вміє відкинути звичайне, шаблонне, їй притаманні творчі здібності, які відповідають творчій діяльності та є умовою її успішного здійснення.
Розвивальне навчання – спрямованість змісту, принципів, методів і прийомів навчання на досягнення найбільшої ефективності розвитку пізнавальних можливостей школярів (сприймання, мислення, пам’яті, уяви та ін.).

Головною його метою є формування активного, самостійного, творчого мислення учня, поступового переходу на цій основі до самостійного навчання.
Передумовами розвивального навчання є можливість учнів самостійно або з допомогою вчителя осмислювати матеріал, творчо використовувати його в нестандартних умовах, свідомо запам’ятовувати для подальшого навчання.
Важливим компонентом навчальної діяльності за розвивального навчання є навчальне завдання. Працюючи над ним, учень має знати, для чого він виконує завдання, які дії необхідні для його розв’язання, за яких умов їх можна виконувати, якими засобами при цьому користуватися.

З огляду на особливості технології розвивального навчання, пропоную створення ряду уроків, які включають в себе:
а) уроки на формулювання навчального завдання – їх компонентами є оцінка можливостей учня, створення ситуації успіху через особистісну мотивацію; практичне завдання, доступне для виконання кожним учнем; рефлексія способу дії, обговорення того, що зроблено. Під час цих уроків навчальне завдання постає лише наприкінці заняття, а протягом усього уроку учень осмислює те, чого не знає;
б) уроки моделювання – пропонують завдання, що розглядалися на попередньому уроці,  вони виконують роль моделі і зумовлюють необхідність нового способу дій. Такі види завдань легко і надовго запам’ятовуються;
в) урок контролю – передбачає усвідомлення учнями ролі перевірки й оцінювання знань для підвищення якості їх навчально-пізнавальної роботи;
г) урок оцінювання дій – спонукає учнів сумлінно виконувати свої навчальні завдання, сприяє виробленню у них уміння аналізувати свою роботу, критично оцінювати її результати, виховує почуття обов’язку і відповідальності.
Створюючи уроки з використанням технологій розвивального навчання, учитель має передбачити, щоб учень мав змогу займатися тими видами діяльності, які викликають у нього найбільший інтерес, самостійно визначати інтенсивність та обсяг своєї діяльності. За такої організації навчання вчитель лише допомагає учневі у визначенні його навчального завдання, оволодінні необхідними методами і навичками їх застосування.
Ефективність розвивального навчання підвищується внаслідок використання на уроці проблемного викладу навчального матеріалу, частково-пошукового і дослідницького методів навчання. Сприяють розвиткові учнів самостійна робота, робота з книжкою, самостійне виконання письмових вправ, написання творів,  спостереження тощо.
Для реалізації розвивального навчання вчитель має враховувати у своїй навчальній діяльності характерні особливості розвитку пізнавальної діяльності учнів різного віку, сприяти вихованню  у дітей свідомого прагнення до вивчення української мови і літератури, формувати мотиви навчально-пізнавальної діяльності, вміння самостійно регулювати розумову діяльність.
Суть проблемного навчання полягає у створенні для учнів проблемних ситуацій, в усвідомленні, сприйнятті, розв’язанні їх у процесі спільної роботи учнів і вчителя за умов максимальної самостійності перших і під загальним керівництвом останнього.
Таке навчання відбувається за типовою схемою:
–  учитель створює проблемну ситуацію, для розв’язання якої учень має знайти й використати нові для себе засоби діяльності;
–  учні аналізують ситуацію, усвідомлюють, що для них невідоме, шукають способи розв’язання проблеми,  вчитель допомагає їм, надаючи необхідну інформацію.
Результатом проблемного навчання є нові знання, уміння, способи їх реалізації, розумова діяльність учнів.
Учитель, здійснюючи розвивальне навчання, метою якого є засвоєння системи наукових понять, повинен організувати адекватну цьому завданню навчальну активність учнів. Навчання, спрямоване на засвоєння способів розв?язання типових завдань, базується на навчальній активності репродуктивного (відтворювального) типу. Організація такої активності передбачає, що учні чітко виокремлюють і фіксують запропонований для засвоєння спосіб дії, усвідомлюють його смисл і побудову, здатні більш-менш точно відтворити його при виконанні відповідних вправ.
Для забезпечення цих важливих умов успішності відтворювальної навчальної активності школярів учитель має продемонструвати і пояснити зразок для засвоєння способу розв’язання, забезпечити надійний контроль за правильністю його застосування при розв’язанні тренувальних завдань. Демонстрація, пояснення і контроль визначають суть методів, на яких ґрунтується традиційне навчання. Однак ці дії можна реалізувати по-різному. Наприклад, обмежитися демонстрацією готового зразка чи виготовити його спільно з учнями; побудувати своє пояснення у формі коментаря до зразка чи створити відповідну проблемну ситуацію; запропонувати вправу, виконання якої не припускає ніяких відхилень від заданого зразка, чи систему завдань «на розуміння». Від цього залежить ефективність методів навчання, але суть їх незмінна: всі вони є варіантами ілюстративно-пояснювального методу, розрахованого на організацію навчальної активності відтворювального типу.
Система розвивального навчання школярів може успішно функціонувати за пошуково-дослідницької навчальної діяльності.
Пошуково-дослідницький метод — метод залучення учнів до самостійних і безпосередніх спостережень, на основі яких вони встановлюють зв’язки предметів і явищ дійсності, роблять висновки, пізнають закономірності.
Внесення елементу дослідження в навчальну діяльність сприяє вихованню в школярів активності, ініціативності, допитливості, розвиває їхнє мислення, заохочує дітей  до самостійних пошуків.
Тема.  Правопис складних прийменників та сполучників. Перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники
Урок – засідання бізнес-клубу
Мета:
   повторити і поглибити знання учнів про морфологічні ознаки прийменника і сполучника як службових частин мови;
   удосконалити орфографічні, пунктуаційні уміння та навички;
   узагальнити і систематизувати знання учнів про перехід повнозначних слів у прийменники та сполучники;
   формувати вміння аналізувати тексти щодо правильності вживання прийменників та сполучників;
   виховувати сумлінне ставлення до навчання, ініціативу і творчість у праці, готовність до вільного вибору професії.
Тип уроку:  урок формування практичних умінь і навичок (урок творчого розвитку).
Обладнання: картки із завданнями;  презентація «Меценати»; таблиця «Банківський рахунок»;
Перебіг уроку
ІІІ. Закріплення знань та формування в учнів практичних умінь.
Завдання №1. У цей час з учнями проводиться - розподільчий диктант (фронтально).
          Запишіть прийменники у три колонки: 1) ті, що пишуться разом; 2) ті, що пишуться через дефіс; 3) ті, що пишуться окремо. Поясніть їх правопис.
          За/для,  з/під,  що/ж/до,  з/по/між, у/разі, на/передо/дні, що/до, під/час, на/рівні/з, по/за, не/залежно/від, згідно/з, по/руч, на/чолі, про/між, по/серед, з/за, в/силу, із/за, у/зв’язку,  на/відміну/від,  з/поза,  у/порівнянні/з, на/в/ротии, по/перед, в/наслідок, на/в/коло.
Перевірка диктанту.
Консультанти оголошують результати.
-                  Звернімо увагу на показники банківських рахунків. Тепер ви всі володієте підприємствами і можете випускати потрібний державі товар. Та кожному поважному бізнесменові необхідно вміти рекламувати свою продукцію, яка може бути найрізноманітнішою: дитячі іграшки, канцелярські товари,продукти харчування, посуд, взуття тощо.
Завдання №2. Творче завдання. Самостійна робота (групова робота).
-                  Поясніть значення слова «реклама». Складіть  свої рекламні оголошення, доречно і правильно використовуйте прийменники і сполучники, від цього зростатиме ваш прибуток – кількість балів. Памятайте, що реклама повинна бути стислою, чіткою і влучною. Не використовувати тексти відомих реклам. Успіху Вам! (5 -10 хв. ).
          Далі учні читають складені реклами, пояснюють правопис вжитих прийменників, сполучників.
          Підбиття підсумків.
(Робота з класом)
-                  Такі прибутки дають можливість займатися меценатством. Що означає слово «меценат»?
Презентація-повідомлення учня про меценатів (домашнє завдання – 10 балів).
-                  На жаль людей таких дуже мало. Наш класний журналіст ….. вирішив взяти інтервю у одного бізнесмена, постійного члена нашого клубу …..
Інтервю (вживати прийменники і сполучники).
-        Чи готові Ви продовжити традиції меценатства?
-        Покровителем яких наук чи видів мистецтв бажаєте бути?
-        Ну, що ж, побажаємо нашим бізнесменам успіху!

Завдання №3. Клас виконує завдання «Творче конструювання» (робота в  парах).
-        А) Уведіть подані слова в речення таким чином, щоб вони виступали спочатку як прийменники, а потім – як інші частини мови (вкажіть які).
-        Край, кругом.
-        Б)  Побудуйте речення зі сполучниками та однозвучними словами.
-        Проте, про те.    Якби, як би.
-        Консультанти оголошують результати вправи «Перекладач» і загальний рахунок.
-        Фронтальна перевірка завдання «Творче конструювання».
Завдання № 4. А зараз переходимо до наступного завдання «Перекладач» (усно).
(По черзі кожній команді по 1 словосполученню).
- Відповідаємо швидко, консультанти фіксують.
 1. До последнего времени - до останнього часу
 2. На защиту детей - на захист дітей
 1.Собрались возле гимназии – зібралися біля гімназії
 2. Стоит у окна – стоїть біля вікна
 1.Среди полей и рек – серед полів і річок
 2. По собственному желанию – за власним бажанням.
 1. При таких условиях – за таких умов
 2. Отправить по почте – відправити поштою
 1.Отпуск по болезни – відпустка через хворобу
 2. Обучаться на родном языке – вчитися рідною мовою.
Консультанти підраховують загальну кількість балів.

Коментар:  Робота на уроці має бути різнотипна, аби дозволити вчителю реалізувати такі цілі розвивального навчання, як формування теоретичної свідомості і мислення, передати дітям не лише знання, вміння й навички, але й способи розумових дій, відтворити в навчальній діяльності дітей логіку наукового пізнання та шляхи його реалізації. Активізується пошуково-дослідницька робота учнів (презентація-повідомлення учня, учнів про меценатів;  самостійна робота (групова робота), де учням необхідно знайти значення слова «реклама»; конструювання речення (увести в текст))
Найефективніше, на мою думку, застосовувати технологію на етапі Закріплення знань та формування в учнів практичних умінь. Учні максимально зацікавлені в результаті (незвичайний формат уроку), тому застосовують усі свої вміння та навички для виконання завдання творчого, репродуктивного та дослідницького характеру.



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога