ТЕХНОЛОГІЯ
ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ
Однією з технологій загальнопедагогічного
характеру, які впроваджуються у сучасній школі, є технологія особистісно
орієнтованого навчання. Сучасність вимагає навчити учнів самостійно та творчо розв'язувати
проблеми, шукати нову інформацію й робити висновки, а не подавати дітям готові
знання. Цю технологію використовують в своїй роботі і члени творчої групи
вчителів природознавства нашого району.
Цілі особистісно орієнтованого навчання полягають у
тому, щоб:
- визначити життєвий досвід кожного учня,
пізнавальні здібності, рівень інтелекту, інтереси, які спочатку треба
розкрити, а потім розвинути у навчальному процесі;
- формувати позитивну мотивацію учнів до
пізнавальної діяльності, потребу в самопізнанні, самореалізації та
самовдосконаленні школярів;
- озброїти учнів механізмом адаптації,
саморегуляції, самозахисту, самовиховання необхідних для сучасної людини.
Технологією особистісно орієнтованого навчання
передбачається поєднання навчання і вчення. Зміст, методи та прийоми цієї
технології спрямовані на формування особистісно значущих способів пізнання
шляхом організації цілісної пізнавальної діяльності учнів.
Особистісно орієнтоване навчання — це навчання,
центром якого є особистість дитини, її самобутність, самостійність:
суб'єктивний досвід кожного спочатку розкривається, а потім узгоджується зі
змістом освіти. Визнання учня ключовою фігурою всього освітнього процесу — це і
є особистісно орієнтована педагогіка. Основними завданнями особистісно орієнтованого
навчання є:
- розвинути індивідуальні позитивні здібності
кожного школяра;
- максимально виявити і використати
індивідуальний досвід учня;
- допомогти дитині пізнати себе, самовизначитися
та самореалізуватися;
- сформувати культуру життєдіяльності, правильно
визначати лінії поведінки.
Особистісно орієнтоване навчання — саме той шлях,
який дає змогу організувати навчання з повагою до особистості, з урахуванням
особливостей індивідуального розвитку, потреб кожної дитини. Навчання слід
будувати таким чином, щоб високі результати були досягнуті через поєднання
пізнавальних можливостей і потреб школяра, щоб під практичну діяльність
підводилося теоретичне підґрунтя.
Основні ознаки особистісно орієнтованого навчання:
- стимулювання розвитку, саморозвитку і
відповідальності учнів;
- зосередження на потребах дитини;
- гуманізація навчального спілкування;
- співпраця, співтворчість учня і вчителя;
- переважання навчального діалогу;
- турбота про фізичне й емоційне здоров'я учнів;
- пристосування методики до можливостей учнів.
Особистісно
орієнтоване навчання у вищій школі ґрунтується на певних принципах:
– пріоритет
індивідуальності, самоцінності студента, який є суб'єктом навчального процесу;
– співвіднесення
освітніх технологій на всіх рівнях освіти із закономірностями професійного
становлення особистості;
– визначення
змісту освіти рівнем розвитку сучасних соціальних, інформаційних, виробничих
технологій і майбутньої професійної діяльності;
– випереджувальний
характер освіти, що забезпечує формування професійної компетентності
майбутнього фахівця;
– визначення
дієвості освітнього закладу організацією навчального середовища;
– врахування
індивідуального досвіду студента, його потреби в самореалізації,
самовизначенні, саморозвитку.
За таких умов
відбувається гармонійне формування і всебічний розвиток особистості, повне
розкриття її творчих сил, набуття неповторної індивідуальності. Тому основними
функціями стають виховна, розвивальна і самовдосконалення, а не освіта, як у
традиційній системі. У такому розумінні освіта справді гуманізується, бо
всебічно сприяє збереженню та розвитку екології людини, її інтелектуальному,
духовному й фізичному зростанню, соціалізації в умовах навчально-пізнавальної
діяльності.
Особистісно
орієнтоване навчання має давню історію і декілька інших назв:
гуманістична педагогіка, екзистенціалізм, неопрагматизм, неопедоцентризм,
вільне виховання (США, Європа, 70-ті роки), педагогіка співробітництва (СРСР,
80-ті роки). Усі ці близькі концепції об'єднує назва "ліберальна
педагогіка", на противагу авторитарній і технократичній.
Ліберальний підхід
до освіти в США і Європі започаткували ідеї Дж. Дьюї та інших
педагогів-реформаторів початку XX століття. Дж. Дьюї критикував
традиційну школу за авторитарну позицію вчителя, за зневагу до особистості
учня. Він заклав, як вже зазначалося, основи педоцентризму: педагогіка всі свої
категорії (цілі, зміст, методи, форми навчання) повинна віоначати, виходячи з
інтересів, потреб дитини. Центральною фігурою навчального процесу повинен бути
учень, а не вчитель чи шкільний предмет.
З
середини XX століття набуває поширення новий напрям в психології -
гуманістична психологія. її представники (Р. Берне, А. Маслоу, К. Роджерс
та інші) розглядають особистість як складну, індивідуальну цілісність,
неповторність і найвищу цінність, яка має потребу в самоактуалізації -
реалізації своїх можливостей (А. Маслоу). Особистість учня здатна
розвивати свої природні ресурси, розум і серце, допитливість, робити вибір,
обирати рішення і відповідати за них, виробляти власні цінності в процесі
навчальної та іншої діяльності (К. Роджерс).
У світлі
викладеного представники гуманістичної психології пропонують будувати навчання
на інших (порівняно з традиційною і технократичною школою) принципах. Головним
вважають принцип "розвиваючої допомоги". Суть його виявляється в
тому, щоб не робити за дитину, не вказувати їй, що робити, не вирішувати ЇЇ
проблеми, а допомогти їй усвідомити себе і пробудити власну активність та
внутрішні сили, щоб вона сама робила вибір, знаходила рішення і відповідала за
них.
Створення такого
учіння потребує: зміни позиції вчителя; створення атмосфери "свободи
учіння" в класі; використання методів, які стимулюють активність учня і
його розвиток.
Позиція учителя у
дослідному учінні - це позиція консультанта і багато в чому психотерапевта,
який здійснює "розвиваючу допомогу".
Атмосфера
"свободи учіння" характеризується тим, що учні вільно обговорюють
проблеми, не бояться робити помилки, взаємодіють в навчанні один
з одним, бачать в учителі джерело досвіду, знань, старшого члена групи.
Технологія
особистісно орієнтованого уроку (за С. Подмазіним)
Для того щоб бути суб'єктом навчальної діяльності,
учень має оволодіти її основними етапами:
- Орієнтація
- Визначення мети
- Проектування
- Організація
- Реалізація
- Контроль
- Коригування
- Оцінювання
I. Етап орієнтації включає:
- мотивацію вчителем запланованої діяльності,
позитивну настанову на роботу;
- орієнтацію учнів щодо місця пропонованого
знання в цілому курсі, розділі, темі з допомогою схем, таблиць, опор,
вербальних установок тощо;
- визначення особистісного досвіду учнів і
пов'язання цього досвіду з проблемами заняття.
II. Етап визначення мети
передбачає:
- визначення на уроці разом з учнями значущої
мети здійснення тієї діяль-ності, яка запланована вчителем (що може дати
робота учням саме на цьому уроці для складання тематичного заліку,
державної атестації, майбутнього життя);
- визначення показників досягнення поставлених
завдань.
Методи і прийоми реалізації першого та другого
етапів: актуалізація, пробле-матизація, інтрига, ігрова ситуація, прийоми
розвитку пізнавального інтересу.
III. Етап
проектування включає:
- виконання запропонованої вчителем діяльності
шляхом залучення учнів до виконання випереджальних завдань, підготовки
повідомлень, рефератів, виготовлення та відбору наочності;
- складання плану роботи;
- обговорення плану уроку.
IV. Етап організації виконання
плану діяльності передбачає:
- подання можливих варіантів і способів
виконання навчальної діяльності (усна чи письмова форма, типи завдань,
форми звітності, індивідуальна робота чи робота в групах, робота з текстом
чи з іншими засобами одержання інформації);
- вибір учнями способу фіксації нового
матеріалу(конспект, схема, таблиця, опора, план, тези, висновки тощо);
- варіативність домашнього завдання (диференціація
за рівнем складності та способом виконання).
Методи та засоби психолого-педагогічної підтримки
діяльності учнів: заохочення, створення яскравих наочно-образних уявлень;
навчально-пізнавальна гра; створення ситуації успіху, пізнавального інтересу;
створення проблемної ситуації; спонукання до пошуку альтернативних рішень;
виконання творчих завдань; кооперація учнів; створення ситуації взаємодопомоги
тощо.
V. Етап
контрольно-оцінювальний:
- залучення учнів до контролю за перебігом
навчальної діяльності шляхом заохочення їх до різних видів контролю,
самоконтролю, взаємоконтролю, роботи в групах;
- участь учнів у виправленні помилок і недоліків
у знаннях, усвідомлення їх причин шляхом взаємо- та самоаналізу;
- надання учням можливості самостійно або за
участі вчителя, інших учнів порівнювати отримані ним результати з
критеріями стандарту, закладеного у навчальній програмі;
- використання механізмів оцінного методу
(позитивного ставлення до успіхів школяра), оцінювання (виставлення
рівневих оцінок за дванадцятибальною системою оцінювання навчальних
досягнень, поурочного бала, рейтинг) не тільки результатів, а й самого
процесу навчання.
VI. Заключний етап
передбачає:
- усвідомлення учнями ситуації досягнення мети;
- відчуття успіху;
- підкріплення позитивної мотивації стосовно діяльності,
тобто реалізацію оцінного методу.
Не так важливо
вчити дітей, як потрібно створити ситуацію, у якій дитина просто не може
не вчитися і робить це із задоволенням.
К.Роджерс
Навчати – це
значить знати, куди ти можеш піти і створити шлях таким цікавим і приваблюючим,
що твої учні захочуть іти з тобою.
Стефан Коді
Для прикладу технології
особистісно орієнтованого навчання досвід американських педагогів.
Також
приклад із уроку:
10 клас. Тема. Шляхи збагачення лексики української мови. Омоніми,
антоніми, пароніми.Синонімічне багатство мови.
Мета: продовжити
систематизацію знань про шляхи збагачення лексики української мови, омоніми,
антоніми, пароніми, синонімічне багатство мови; удосконалення
правописних умінь та навичок; розвивати логічне мислення, усне й писемне
мовлення, пам’ять, уміння робити висновки, узагальнювати; виховувати в учнів пошану до людей праці, майбутньої професії.
Обладнання: мультимедіа (інтерактивна дошка)
Тип уроку: комбінований
Перебіг уроку
Ӏ. Організаційний момент.
Психологічне налаштування.
Слово вчителя
- Добрий день всім присутнім на
уроці.
-З'ясування емоційної готовності
учнів до уроку (учні виражають свій настрій за допомогою дієслів: нервуюся, чекаю, сподіваюся. Учитель
бажає успіху на уроці.
Методичний коментар: учитель з’ясовує
психологічну готовність учнів до заняття, це допоможе у подальшому перебігу
уроку (на що звернути увагу)
2. Цілевизначення та
планування роботи.
- Колективне визначення цілей уроку.
Цілі уроку(знати…уміти…)
3. Запис у зошитах
«Таблиця самооцінки»
Зміст запитання
|
На початку уроку
|
Вкінці уроку
|
1.Чого я чекаю від
сьогоднішнього уроку?
|
||
2. Перевірка опорних
знань із теми Омоніми, антоніми,
пароніми. Синонімічне
багатство мови.
|
||
1. Знаю все.
|
||
2.Знаю майже все.
|
||
3. Знаю мало.
|
||
4. Нічого не знаю.
|
Методичний коментар: учні самостійно
оцінюють рівень підготовки, деякі учні можуть зачитати, учитель звертає увагу
на індивідуальні очікування учнів від заняття.
IV. Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу.
1.Слово вчителя.
Технологія «Незакінчене
речення».
Фронтальне опитування.
Лексика –це сукупність слів,
які вживаються у мові.
Лексикологія - наука, яка вивчає словниковий склад мови -
значення слів, їх походження, зв'язок з іншими словами.
Омоніми- це.... слова, однакові за звучанням і різні за лексичним
значенням.
Антоніми – це слова однієї частини мови з протилежними значеннями.
Антоніми – це слова однієї частини мови з протилежними значеннями.
Пароніми-— це слова, досить близькі за звуковим складом і звучанням, але
різні за значенням. Наприклад: білити і біліти; сильний і силовий, громадський і громадянський, дружний і дружній. Часто вони мають
спільний корінь, а різняться лише суфіксом, префіксом чи закінченням.
Синоніми - це близькі або тотожні за
значенням слова, які відрізняються звуковим оформленням.
Методичний коментар: учитель вибірково запитує
учнів, аби включити їх у роботу.
V. Закріплення одержаних знань
Завдання 1. Перепишіть подані прислів'я. Знайдіть у них
антоніми, поясніть їх стилістичне значення. До якої частини мови належать
використані антоніми?
1. Слова масні, а
пироги пісні.
2. На чорній землі
білий хліб родить.
3.Правда та
кривда – як вогонь та вода.
Завдання 2. Розкрийте дужки, вибираючи потрібне слово.
Запишіть речення. Зробити синтаксичний розбір одного з речень або записати
власний приклад речення на основі вправи та пояснити свій вибір.
1. Кухар розповів про
правила і умови (ефектного, ефективного) використання кухонного комбайна.
2. Ця земельна (дільниця, ділянка) була передана відомому австралійському
шеф-кухарю.
Методичний коментар: учні мають вибір.
Завдання 3. Поясніть значення поданих співзвучних слів –
паронімів. Складіть із ними речення (професійно спрямовані)
Авторитарний –
авторитетний, видатний – відомий, запитання – питання.
Рубрика ЗНО.
-А чи
замислювались ви над тим, як потрібно правильно вимовляти абривіатуру ЗНО. У цьму
нам допоможе О.Авраменко.
Відео.. Як правильно вимовляти ЗНО
VI.Загальний підсумок
уроку. Рефлексія. Цінювання (похвалить) та вмотивування. Коментар оцінок.
1.Слово вчителя.
- Ось і підійшов до кінця наш урок.
Повернімося до таблиць самооцінки й позначимо відповіді на ті ж самі запитання.
Чи покращилися ваші знання? Сподіваюся, наш урок дав позитивні результати.
2. Контрольно – оцінювальний етап.
4. Контрольно
– оцінювальний етап
-Рефлексія. Оцініть самостійно свою
роботу на уроці та знання з вивченої теми
Я вмію
|
Треба доопрацювати
|
Методичний коментар:
один із важливих прийомів особистісно зорієнтованого навчання є етап рефлексії
(фідбеку від учнів). Домашнє завдання може бути на вибір (творчого характеру або репродуктивного) та порівнево (середній, достатній, високий рівні).
Комментарии
Отправить комментарий