Програмоване навчання на уроках української мови
Технологія програмованого
навчання — це технологія
самостійного індивідуального навчання за заздалегідь розробленою навчальною
програмою з допомогою спеціальних засобів (програмованого підручника, особливих
навчальних машин тощо). Вона забезпечує кожному учневі можливість здійснення
навчання відповідно до його індивідуальних особливостей (темп навчання, рівень
научуваності тощо).
Цілі і завдання
програмованого навчання:
• ефективне навчання на
основі науково розробленої програми;
• навчання, яке враховує
індивідуальні дані дитини.
Характерні риси програмованого навчання:
♦ розподіл навчального матеріалу на окремі невеликі частини, що легко засвоюються;
♦ включення системи приписів з послідовного виконання відповідних дій, що спрямовані на засвоєння кожної частини;
♦ перевірка засвоєння кожної частини: в разі правильного виконання учень отримує нову порцію матеріалу, а за неправильного — отримує допомогу та додаткові пояснення;
♦ фіксація результатів виконання контрольних завдань, які стають доступними як для самих учнів (внутрішній зворотний зв’язок), так і педагогу (зовнішній зворотний зв’язок).
♦ розподіл навчального матеріалу на окремі невеликі частини, що легко засвоюються;
♦ включення системи приписів з послідовного виконання відповідних дій, що спрямовані на засвоєння кожної частини;
♦ перевірка засвоєння кожної частини: в разі правильного виконання учень отримує нову порцію матеріалу, а за неправильного — отримує допомогу та додаткові пояснення;
♦ фіксація результатів виконання контрольних завдань, які стають доступними як для самих учнів (внутрішній зворотний зв’язок), так і педагогу (зовнішній зворотний зв’язок).

Принципи програмованого
навчання (за В. П. Беспальком)
Першим принципом
програмованого навчання є певна ієрархія керуючих пристроїв.
Термін «ієрархія» означає
ступінчасту підпорядкованість частин в якомусь цілісному організмі (або
системі) при відносній самостійності цих частин. Тому говорять, що управління
таким організмом або системою побудоване за ієрархічним принципом.
Суть другого принципу
— принципу зворотного зв’язку.
Зворотний зв’язок
необхідний не тільки педагогові, але й учневі; одному — для розуміння
навчального матеріалу, іншому — для корекції. Тому говорять про оперативний
зворотний зв’язок. Зворотний зв’язок, який служить для самостійної корекції
учнями результатів і характеру розумової діяльності, називається внутрішнім.
Третій принцип
програмованого навчання полягає в здійсненні ступінчастого
технологічного процесу при розкритті та поданні навчального
матеріалу. Виконання цієї вимоги дозволяє досягти загальнозрозумілості
навчальної програми.
Четвертий принцип
програмованого навчання виходить з того, що робота учнів за програмою є строго
індивідуальною, виникає природна вимога вести направлений інформаційний процес
і надавати кожному учню можливість просуватися в навчанні зі швидкістю, яка для
його пізнавальних сил найсприятливіша. Дотримання принципу
індивідуального темпу й управління в навчанні створює умови для
успішного вивчення матеріалу всіма учнями, хоча й за різний час.
П’ятий принцип
вимагає використання спеціальних технічних засобів для
подачі програмованих навчальних матеріалів при вивченні ряду дисциплін,
пов’язаних з розвитком певних рис особистості і якостей учнів, наприклад,
хорошої реакції, орієнтування. Ці засоби можна назвати навчальними, оскільки
ними моделюється з будь-якою повнотою діяльність педагога в процесі навчання.
Хочу
запропонувати Вам алгоритм «Правила вживання
апострофа» 10 клас
Коментар: Тема «Апострофу»
завжди була страшною для кожного учня (середніх чи старших класів). Тут просто
необхідно застосовувати технологію програмового навчання для структурування
багажу інформації. Якщо ж схему структурувати, учні отримають «покрокову
шпаргалку», як нарешті запам’ятати випадки вживання апострофу.
Для ефективного запам'ятововування послідовності
аналізу доцільно застосовувати алгоритм. Учні запам'ятають послідовність та
закріплюють її на практиці. Коли учні
проаналізують декілька варіантів слів за алгоритмом, вони запам’ятають логіку.
Робота з алгоритмами може бути реалізована двома
способами:
1) учитель дає учням вже готовий алгоритм і координує роботу за ним;
2) учитель дає лише зразок і учні самостіно складають алгоритм відповідно до теми
уроку.
Доцільно застосовувати роботу з алгоритмами на
уроках засвоєння нових знань та уроках підготовки до контрольної
роботи.
Комментарии
Отправить комментарий